MISCELLANEOUS part 1

Tiziano in the middle plays a " ??? violone  or... " Nozze di Cana by " Paolo Veronese" 1562/1563
Tiziano in the middle plays a " ??? violone or... " Nozze di Cana by " Paolo Veronese" 1562/1563
Discover the playlist Nvito 10 with Ezio Bosso

The authentic concerto by DRAGONETTI in A major. Revision by MALARIC.

ALL CD LIST about double bass

STRANGE TAILPIECE

I'm personally using this strange tailpiece on my bass. I think it really well works ... Imho. KEVIN MARVIN has invented it.

GARY KARR and an INCREDIBLE VIDEO

CLICK on th PICTURE to WATCH an INCREDIBLE INTERVIEW about GARY KARR
CLICK on th PICTURE to WATCH an INCREDIBLE INTERVIEW about GARY KARR

GARY KARR has no need other words to be described. He's Gary KARR

CLICK ON THE IMAGE TO WATCH AN HISTORICAL INTERVIEW AND PERFORMANCE BY GARY KARR -

 "G" like the "Genius".

GARY KARR INTERVIEW -1st and 2nd part

OFF TOPIC

JEAN MICHEL JARRE - just unique!!

JEAN MICHEL JARRE - When the Classic meets Electronics!

Stop with OT

STEFANO SCIASCIA in concert

PINO (GIUSEPPE) ETTORRE in concert

GARY KARR - "G" like the GENIUS

PINO ETTORRE - for other audio/video played by maestro Pino (Giuseppe) Ettorre go to his website: http://www.ettorre.it

FRANCO PETRACCHI - "Tarantella" by G.Bottesini

One of my articles about maestro FRANCO PETRACCHI (also in English)

 

 

MONOPOLI -  Cultura e Spettacolo

 

Il mito del contrabbasso a Monopoli: Francesco Petracchi

A cura di Vito D. Liuzzi

 

Tre giornate memorabili ed al contempo storiche quelle trascorse nella sede del Conservatorio di Musica Statale di Monopoli. Per il terzo anno consecutivo, il celeberrimo M.° Francesco Petracchi ha tenuto la sua Master Class nella cittadina monopolitana ed alla quale hanno preso parte più di  quaranta valenti giovani contrabbassisti provenienti da ogni parte d’ Italia. Un incontro fortemente voluto dal direttore del Conservatorio di Monopoli, il M.° Giampaolo Schiavo, dal suo vice-direttore, il M.° Michele Cellaro e dall’ intero Consiglio di Amministrazione di questa Istituzione di Alta Cultura. Il Maestro Petracchi oltre ad essere unanimemente considerato a livello internazionale  uno dei più grandi e venerabili contrabbassisti solisti di stampo squisitamente classico, assomma in sé una carriera professionale che perdura da oltre quarantacinque anni; un costante ed inesauribile attivismo che lo ha condotto ad esibirsi sostanzialmente in tutti i più grandi teatri del mondo e, non di recente, anche nelle vesti di stimatissimo direttore d‘ orchestra. Affrontare faccia a faccia la figura “ mitica “ del Maestro non è stata impresa facile per tutti i partecipanti alla Master Class. Quest’ anno le lezioni hanno costituito una vera e propria “ summa enciclopedica “ su tutti gli aspetti conoscitivi che possono coinvolgere uno strumento come il contrabbasso. Grande attenzione è stata posta chiaramente al lato squisitamente tecnico-interpretativo e così ogni allievo ha potuto vivere un’ esperienza a dir poco   “ olistica ”.  Ma non sono stati tralasciati anche gli aspetti più basilari della fenomenologia contrabbassistica come la postura, l’ impostazione dell’ arco, la corretta messa a punto dello strumento, oltre ad una serie di problematiche estremamente specialistiche che hanno ampliato le conoscenze dei discenti. Non sorprende, quindi, il fatto che il livello qualitativo dei partecipanti alla Master Class sia stato notevolmente alto. Tre giorni di “forte tensione e carica  emotiva” per questi giovani contrabbassisti, che hanno così assaporato il gusto ed il piacere di far musica insieme e  “ fianco a fianco “ al maestro Petracchi, sempre disponibile ed in alcuni casi anche ( e motivatamente ) molto risoluto sui vari giudizi espressi “ ad personam “. Alla fine, così, solo i contrabbassisti Pierpaolo Mastroleo, Francesco Saverio Piccareta, Gianfranco Rizzi e Antonio Mercurio (ed  a loro insaputa!)  hanno preso parte al concerto finale presso la Chiesa dei Ss. Apostoli Pietro e Paolo, insieme allo stesso  Petracchi che, fra l’ altro, ha eseguito in prima mondiale lo “ Sconcerto “ per contrabbasso ed orchestra di Armando Trovajoli ( eccelso e rinomato compositore di colonne sonore che hanno accompagnato le immagini dei più grandi registi della nostra epoca ) nella eccellente riduzione pianistica realizzata dal M.° Roberto De Leonardis ( ed edita da Ricordi ), il quale nell’ occasione ha accompagnato in maniera impeccabile non solo il maestro Petracchi, ma anche tutti gli allievi del corso. Tutti i giovani interpreti hanno dimostrato di aver appreso appieno le indicazioni fornite dal Maestro,  suonando brani del repertorio contrabbassistico con estrema padronanza tecnica e musicale e riscuotendo, fra l’ altro, il plauso del loro stesso docente e del folto pubblico presente per lo storico evento. “ Last but not least “ l’ esecuzione dello “ Sconcerto “ di Armando Trovajoli,  nell’ interpretazione del maestro Petracchi al contrabbasso e Roberto De Leonardis al pianoforte. Una prima mondiale che ha totalmente catturato e catalizzato, per ben ventisei minuti circa, l’ attenzione dei presenti i quali, alla fine dell’ esecuzione, hanno tributato con un lunghissimo applauso ( e la richiesta di un “ bis “ per il quale il Maestro non si è assolutamente tirato indietro ) la suggestiva e seducente interpretazione di un Petracchi estremamente coinvolgente. Un brano, lo Sconcerto, che è stato fortemente voluto da Petracchi ed a cui il maestro Trovajoli non ha potuto dire di no ( sebbene molte fossero state le sue perplessità, poi fugate, di comporre un concerto per contrabbasso classico ). Un’ esecuzione che ha posto il maestro Petracchi innanzi ad una delle più complesse ed ardite composizioni mai scritte per il contrabbasso, difficoltà tutte sapientemente e brillantemente superate grazie ad una tecnica impareggiabile e ad un lirismo interpretativo che ha magnificamente valorizzato gli splendidi temi inseriti ad arte in un contesto fatto anche di passaggi di alto virtuosismo, frutto di un lavoro simbiotico estremamente intelligente e penetrante. Ma un elogio finale occorre rendere ancora una volta al Conservatorio di Monopoli che ha addirittura edito l’ intera partitura orchestrale dello “ Sconcerto “, comprendendo, prima di ogni altro, l’ importanza storica di questa composizione che, a pieno titolo ed “ ex iure “, si è già posta come uno dei più importanti brani mai scritti a livello internazionale per la letteratura contrabbassistica . Un arrivederci così al maestro Francesco Petracchi per il prossimo anno, lieti di ospitare ancora una volta e nella nostra regione uno dei più grandi interpreti mondiali che la storia musicale abbia mai prodotto.

 

 

                                                                                        

 

 

-      Culture and Entertainment
 
The myth of a bass

-      Monopoly: Francesco Petracchi
by Vito D. Liuzzi
 

Three memorable days and at the same time spent in the historic seat of the State Conservatory of Music of Monopoly. For the third consecutive year, the famous  M. ° Petracchi held its Master Class in the town of Monopoli and which was attended by more than forty talented young bass from all over Italy. A meeting strongly desired by the director of the Conservatory of Monopoly, the ° Giampaolo M. Schiavo, by his vice-director, M. Michele Cellaro ° and the 'entire board of directors of this institution of High Culture. Master Petracchi well as being universally considered internationally one of the largest and most venerable bass soloists exquisitely classic,  himself in a career that lasts for more than forty-five years, a constant and inexhaustible activism that has led him to perform substantially in all the larger theaters of the world and, recently, also in robes of esteemed director d 'orchestra. Addressing face to face the figure "mythical" the Master was not easy for all parties to the Master Class. This year  lessons have been a real "summa encyclopedic" on all aspects of knowledge which may involve an instrument like the bass. Great attention was clearly on the side purely technical interpretation, and so each student was able to live a 'experience to say the least "holistic". But there were also left out the most basic aspects of phenomenology of the bass such as posture, approach of learning the proper development of the instrument, in addition to a number of highly specialized problems that have expanded the knowledge of learners. Not surprisingly, then, the fact that the quality of the parties to the Master Class has been considerably high. Three days of high tension and emotional charge for these young bassists, which have thus tasted the taste and the pleasure of making music together, "side by side" in Petracchi teacher, always available and in some cases (and justifiably) very resolute on the various opinions expressed "ad personam". In the end, so, the “contrabbasso” of only Pierpaolo Mastroleo, Francesco Saverio Piccareta, Gianfranco Rizzi and Antonio Mercurio played to the final concert (and without their knowledge!) Took part in the final concert at the Church of Sts. Apostles Peter and Paul, all the same, which Petracchi, among 'others, has performed the first in the world "SCONCERTO" for bass and orchestra of Armando Trovajoli (Mighty renowned composer of soundtracks that accompanied the images of the greatest directors of our time) in excellent piano reduction achieved by M. ° Roberto De Leonardis (and published by Ricordi), which in 'opportunity has accompanied a flawless not only the master Petracchi, but also all the students of the course. All the young performers have been shown to have fully learned the information provided by Maestro, playing songs of the repertoire  very technical and musical mastery and proving, among others, the approval of their own teacher and the large audience for the historic event . "Last but not least 'the implementation of the" SCONCERTO "of Armando Trovajoli, in' interpretation of the master Petracchi bass and Roberto De Leonardis at the piano. A world premiere that has totally captured and catalysed, for well twenty-six minutes or so, l 'attention of those present who, at the end of' execution, have tributed with a long applause (and the demand for a "bis" for which the Master you are not pulled back), the charming and seductive interpretation of a Petracchi extremely exciting. One song, the “Sconcerto”, which was strongly desired by Petracchi and to which the teacher Trovajoli could not say no (although many had been your concern, then allayed, to compose a concerto for bass classic). A 'run that put the first teacher Petracchi to one of the most complex and daring compositions ever written for the bass, wisely all difficulties and successfully overcome thanks to a unique technique and lyricism to an interpretation that has developed magnificently beautiful themes included in art in a context of steps made of high virtuosity, the result of a symbiotic working extremely intelligent and penetrating. But a final eulogy should be made once again at the Conservatory of Monopoly that has even published an 'entire orchestral score of "SCONCERTO", including, before any other, the historical importance of this composition which, in its own right and ex iure ", Has already placed as one of the most important concert ever written at the international level for classic double bass literature . So see you to a master Francesco Petracchi for next year, delighted to host once again and in our region one of the greatest interpreters world that the history of music has ever produced. 

  

                                                                                         

 

MURELLI & ETTORRE

Giuseppe Ettorre and Piermario Murelli  Bottesini per 2 Contrabbassi e Orchestra 3° tempo (Passione Amorosa)
Viktoria Borissova e Giuseppe Ettorre, 07.2000
Handel Passacaglia
A little of pop music
A little of pop music

DANIELE ROCCATO

STEFANO SCIASCIA: MANTRA 22:22

GARY KARR and DANIEL NIX - Bottesini (passione amorosa)

vito liuzzi
Bottesini writes to Mengoli about his 20 Studies

 In few words. I hope my English helps me!!!

This is a famous letter sended to Annibale Mengoli in which Bottesini tells him "to feel the last of the doublebass players". 

In fact, when these 20 Studies for doublebass by A.Mengoli were written, they were really difficult, and also today only a good doublebass player can be happy to have been able to perform one of them!!!

Nowadays, the 20 Studies for doublebass by Annibale Mengoli are edited by Yorke Edition with maestro Petracchi's fingerings. It's a good challenge!!!

 

ABOUT ISAIA BILLE's SIGNATURE


"Maestro Liuzzi, navigando nel suo sito, ho incontrato la lettera di Bottesini a Mengoli (maestro di mio nonno). Il suo contenuto è virgolettato, il che fa supporre che si tratti di una trascrizione a scopo di memoria. La nota in fondo è posteriore alla stessa, tanto è vero che vi si dice che Bottesini non fu un buon profeta. Detta annotazione reca la firma di Isaia Billè, che non era, infatti, della stessa opinione del grande Bottesini circa le insuperabili difficoltàdegli studi di Mengoli."

Prof. Vittorio Emanuele ESPOSITO

vito liuzzi
Click on the image to know more.

NOT ONLY DOUBLE BASS (brief pause!)

The GREATEST of ALL TIMES:

 M I C H A E L   JORDAN

It was my hero when I played basket ball for 18 years.

TENNIS FUNNY MOMENTS -

I love tennis too ... I hope to play again when I will be thinner !!

American Football Hits (stop classical music!)

With a bow "Arcus Sinfonia" ... a lot of doubts!!  Ops... I've noted that behind me there's a Bottesini "photo" ... perhaps it better to put away it, so he doesn't suffer when I try to study one of his works!
With a bow "Arcus Sinfonia" ... a lot of doubts!! Ops... I've noted that behind me there's a Bottesini "photo" ... perhaps it better to put away it, so he doesn't suffer when I try to study one of his works!
A strange tailpiece
A strange tailpiece

Effectly this is a very strange tailpiece. I have just said to you that it's a dr. Kevin Marvin's invention. You see it on my bass.

Well, first of all I would like to puntualized that I'm testing it and until this moment I'm convinced that it really works. Ok, it's not very beautiful for a doublebass, but it's balanced as you see and wolf tones don't exist. Everyone can have its opinion ! My bass it's not a 12.000 $ doublebass, but with this system I feel that all the instrument vibrates. Sustain is munch longer (also with classical strings like Flexore, Obligato and so on). I don't know! Just suggestion? I'm not going to change for now.

Then if you look I use also a "raise saddle" by italian liuther Sergio Scaramelli. The weight is 2/3  kilograms less, the top seems to vibrate better and sound it's more opened. Sustain, I repeat, in very and very longer!! Naturally also tension strings is lower, with a raise saddle. Is it a "placebo effect" ?? I'm not so sure, but I respect who thinks that these systems don't work. And it's possible, because a good instrument should not have needed of them. But I like to experiment !! Surely on some of my students "Chinese" instruments for the first years, the raise saddle really works ... we have tested it togheter.

Btw. I have inserted this photos just for knowledge ... Bye!

ARCUS SINFONIA BOW ... a lot of doubts about quality/price !!

Really? IMHO, I'm not absolutely satisfied of this Arcus Sinfonia

A good way to carry a doublebass ... or not?'?

My "Romeo Orsi 1890" and a way to set the strings!!

My guitar

hhhmmmm....!!!????

Rock-a-billy but NOT ONLY !!!

... one of my friends tells these strings work well also with a bow !!

THOMAS MARTIN says:

"We all must thank you, Dear Vito, for your tireless work for all of us bassists!"  You are doing so much for your colleagues and your art.

prof.dr. Vito Domenico Liuzzi "Doctor of Law" -"Magna cum Laude"

dr. Vito Liuzzi
dr. Vito Liuzzi

TRANSLATOR

"Andante Affettuoso" di ROSANNA CARNEVALE

Ricordando Giuseppe Maria MARANGONI (1866-1945) "Anna e Pietro si lasciano andare in una esecuzione sul filo della memoria di una musica ormai totalmente interiorizzata e si guardano, di tratto in tratto, in una straordinaria muta conversazione d'intenti.

DOMINIK WAGNER

The fist CD of this great talent
The fist CD of this great talent

DIEGO ZECHARIES

"A TRIBUTE TO TEPPO" - Teppo Hauta-aho "THE KING" by Nbbrecords

DAN STYFFE "Octophonia" NEW CD

THIERRY BARBE'

CATALIN ROTARU or "The PAGANINI of the DOUBLE BASS"

MAURICIO ANNUNZIATA & ALL HIS COMPOSITIONS for Doublebass and Orchestra (piano reduction) - FREE DOWNLOAD

Click on the image for the free download
Click on the image for the free download

MARCOS MACHADO & His New Book (VOL.1) for The Left Hand. HR!

SPERGER DUO - "Sonatas for Double Bass and Piano" with PILIP JARO & Xénia Jarovà

GOLDBERG VARIATIONS

PINO ETTORRE

LEON BOSH

BOTTESINI

ALBERTO BOCINI

DAN STYFFE

DAXUN ZHANG

MARCOS MACHADO

METAMORFORA
METAMORFORA

JOEL QUARRINGTON

Garden Scene
Garden Scene

ORAZIO FERRARI

Pino Ettorre plays Gasparo da Salò on Youtube or here !!!

MICHAEL WOLF

MICHAEL WOLF BOOK, if you like click on to Schott Edition
MICHAEL WOLF BOOK, if you like click on to Schott Edition

 

PIERMARIO MURELLI

PIERMARIO MURELLI - "Nuova didattica per contrabbasso " Ed. RICORDI

ALFREDO TREBBI

ALFREDO TREBBI - Novissimo manuale semiserio per contrabbasso (click on the picture above to read more)
ALFREDO TREBBI - Novissimo manuale semiserio per contrabbasso (click on the picture above to read more)

RICCARDO CROTTI

GEIRD REINKE

BOGUSLAW FURTOK

ENRICO FAGONE

IRINA KALINA GOUDEVA

MICHAEL KLINGHOFFER

ALFRED PLANIAVSKY

MAURIZIO TURRIZIANI

THE BASS GANG

Thomas Martin & Timothy Cobb

SILVIA MATTEI

HR
HR

THE BASS SONORITY

THE BASS SONORITY: Vito Liuzzi, Michele Cellaro, Vincenzo Chiapperini, Leonardo Presicci, Giuseppe Lillo, Giovanni Rinaldi
THE BASS SONORITY: Vito Liuzzi, Michele Cellaro, Vincenzo Chiapperini, Leonardo Presicci, Giuseppe Lillo, Giovanni Rinaldi

DONOVAN STOKES

STEFANO SCODANIBBIO

Dead in Macerata at 55 years old

CATALIN ROTARU

FEDERICO BAGNASCO

CLICK ON THE PHOTO TO BUY
CLICK ON THE PHOTO TO BUY

ALFREDO TREBBI

Lo Zen e l' arte di imparare uno strumento
High Recommended

THOMAS MARTIN & his "Requiem" by Bottesini

PAOLO BENELLI

Dragonetti: Solos for double bass

by PAOLO BENELLI for CARISCH
by PAOLO BENELLI for CARISCH

FEDERICO BAGNASCO

Cd

MICHELE VERONESE

CATALIN ROTARU

Cd/DVD

PAOLO BENELLI

World Premiere!

FRANCESCO FRAIOLI

DAN STYFFE

"Portraits for friends" by BERNARD SALLES

BASSIONE AMOROSA

IRINA-KALINA GOUDEVA

"Recomenzar El Infinito"

Mr. PETRU IUGA "invention" !!!

Vito Liuzzi !!

Rino Liuzzi in STUDIOS

free counters